音楽をジャンルやタイプで分類する人々にとって、PhotayことEvan Shornsteinは、この10年間にわたりあまりにも多彩なサウンドを生み出してきた存在だ。
ハドソン渓谷で育ち、ロサンゼルスを拠点に活動するマルチインストゥルメンタリストであるPhotayは、IDMやエレクトロニックでポップなトラックメイクだけでなく、ニューエイジの重鎮LaraajiやCarlos Niñoと共に、即興的でオーガニックな実験音楽をセッションし、ブルックリンのプロデューサーであるCesar Toribioや、彼の全てのレコードだけでなく世界中のダンスミュージックの巨匠たちのマスタリングを手がけるエンジニア、Phil Moffaとのタッグで、ディスコやハウスのDJまでと多岐に渡って活動している。
しかし、彼の天才的な作品を聴き込んでいる人なら、彼の作品をジャンルで分類したりすることが、実はPhotayの音楽の持つエネルギーに反する行為であることを理解しているはずだ。
表面的にはそれぞれ違って見えても、実際には音の温かさや牧歌性によって一つにまとまっていて、どのカテゴリーにおいても、肉体的、精神的、感情的、哲学的など、さまざまな人間の動きに合わせた、自然の要素に根づいた楽曲達は彼の今のシーンでの立ち位置を物語っている。
From the perspective of people who categorize music by genres and types, Evan Shornstein, better-known under his production moniker Photay, has created lots of different kinds of sounds over the past decade. There’s the Hudson Valley-raised, Los Angeles-based multi-instrumentalist composer’s quasi-IDM and electronic almost-pop tracks with the occasional vocal; the improvised organic and and experimental music sessions he participates in alongside new age giants, Laraaji and Carlos Niño; the diaspora electronic folk-jazz he makes with veteran musicians from all over the globe; and the disco and house adjacent records he tag-team DJs with Brooklyn producer Cesar Toribio and engineer Phil Moffa (who also masters all of Photay’s records — and those of dance-music dons around the world). But if you’ve listened closely to Shornstein’s prodigious output, you know that separating and classifying the work is actually contrary to the energy of Photay music. That what on-the-surface may lazily appear as differences, is actually brought together by a shared sonic warmth, a hardware pastoralism at play. Whatever category he engages, Photay makes outdoor music under the spell of the elements, for the purpose of different human movements — some physical, some spiritual, some emotional, some philosophical.